Projecte de sensibilització ideat per alumnat de diversos centres de Barcelona que reconeix el potencial de YouTube com a eina feminista de transformació social
Els i les influencers tenen responsabilitats ètiques vers la comunitat que els i les segueix? I l’audiència, a l’hora d’interactuar? Quina relació hi ha entre l’entreteniment digital i els rols de gènere? El que els i les joves consumeixen a les xarxes socials es pot deslligar de problemàtiques socials, a peu de carrer? YouTube té el potencial per articular la consciència feminista? L’alumnat de tres centres de Barcelona ha treballat aquestes i d’altres preguntes, recollides en els resultats d’aquest recurs.
amb qui el desenvolupem
- · Escola Jesús Maria
- · Institut Icària
- · Institut Escola Trinitat Nova
quan s'ha desenvolupat
- Tardor de 2019
Influencers #1 Dones Empoderades
Sinopsi: YouTube alberga contingut sobre molts homes rellevants en diversos àmbits de la història. On són les dones?
• Escola Jesús i Maria (Sant Andreu, Barcelona)
• YouTube, Herstory, dones rellevants, història, collage
Influencers #2 ¿Por qué soy feminista?
Sinopsi: La lluita feminista ha aconseguit fer visible el masclisme de la societat, però els micromasclismes encara romanen ocults. Peça per identificar-los i combatre’ls.
• Escola Jesús i Maria (Sant Andreu, Barcelona)
• Micromasclisme, masclisme, vida quotidiana
Influencers #3 Ment Oberta
Sinopsi: Proposta de recomanacions per fer un vídeo inclusiu amb les diversitats, tant de gènere, culturals com de classe.
• Escola Jesús i Maria (Sant Andreu, Barcelona)
• Recomanacions, estereotips de gènere, racisme, classisme
Influencers #4 Sexisme a l’aula
Sinopsi: Confrontar el masclisme i l’homofòbia és obligació de tothom, també a dins dels centres educatius.
• Escola Jesús i Maria (Sant Andreu, Barcelona)
• Masclisme, homofòbia, vida quotidiana, centres educatius
Influencers #5 Tothom té veu
Sinopsi: Si només les YouTubers parlen de feminisme en els seus canals, bona part de la comunitat que consumeix els vídeos no arriba mai a qüestionar-se els privilegis de la masculinitat.
• Institut Icària (Poblenou, Barcelona)
• Recomanacions, reflexió, YouTubers, masclisme, feminisme
Influencers #6 La societat
Sinopsi: Nois fent tutorials de maquillatge i noies gamers demostrant les seves habilitats al Fornite. Per què ens sobta? Trencament dels estereotips de gènere, també dins de YouTube.
• Institut Icària (Poblenou, Barcelona)
• Reflexió, tutorials, Youtube, estereotips de gènere, gamers, maquillatge
Influencers #7 La hipocresia de l’Influencer
Sinopsi: Peça que revela la doble cara del fenomen Influencer, que tracta el feminisme als seus vídeos però no és conseqüent amb les seves accions fora de les pantalles.
• Institut Icària (Poblenou, Barcelona)
• Reflexió, YouTubers, masclisme, feminisme
Influencers #8 El masclisme a YouTube
Sinopsi: Breu anàlisi de YouTube en clau de gènere: des de la segregació de temes als canals, els perfils que consumeixen els vídeos i la reacció discriminatòria de la comunitat digital quan les Influencers pengen continguts.
• Institut Icària (Poblenou, Barcelona)
• Reflexió, Youtube, estereotips de gènere, masclisme, audiència, Influencers
Influencers #9 Si eres una YouTuber…
Sinopsi: Recomanacions per totes aquelles gamers per afrontar la misogínia i el masclisme a les xarxes socials que pateixen pel sol fet de ser noies.
• Institut Escola Trinitat Nova (Barcelona)
• Recomanacions, estereotips de gènere, masclisme, audiència, gamers
Aquest programa compta amb el suport del Departament de Treball i la col·laboració de DIGILAB: Media, Strategy and Regulation, de
Compartir