8 de març. Dia Internacional de les Dones

Proposta d’activitats i cinefòrums destinada a públic general i escolar per contribuir al debat sobre els drets de les dones de cara al Dia Internacional de les Dones. A disposició d’institucions, entitats i ajuntaments i centres educatius (primària, ESO, batxillerat i cicles formatius).

Cinefòrums
Recomanats per a públic general

Viaje al cuarto de una madre
Celia Rico, Espanya, 2018. 90′.

La Leonor i la seva mare Estrella viuen juntes en un poble petit. Es protegeixen i es cuiden l’una a l’altra com poden, fins i tot quan s’enfronten a una nova etapa de la vida en què el seu món comú trontolla. Aquest hivern hauran d’emprendre ambdues un nou viatge -mental però també físic-, per deixar de ser mare i filla les vint-i-quatre hores del dia i descobrir qui poden arribar a ser per separat. Un viatge identitari doble, que té les arrels en els espais i els gestos quotidians tan compartits.

Ouaga Girls
Theresa Traoré Dahlberg, Burkina Faso, 2017. 83′.

Un grup de noies d’Ouagadougou, la capital de Burkina Faso, estudia mecànica de l’automòbil en una escola per a dones. Les companyes de classe esdevindran la xarxa de seguretat, alegria i complicitats en aquesta transició vital de la maduresa en un país que pateix grans canvis polítics, on se celebren eleccions democràtiques després de vàries dècades.

Be natural: the untold story of Alice Guy Blaché
Pamela B. Green. Estats Units, 2018.120′.

“Be Natural” (Sigues natural) és l’epigrama que presidia la Solax Company, els estudis de cinema que Alice Guy va fundar als EUA. Tota una declaració de principis sobre la seva concepció de la tasca cinematogràfica. Un treball d’arxiu exhaustiu al voltant de la figura d’Alice Guy, que vol respondre a la pregunta que tothom es fa quan sent parlar d’aquesta pionera per primera vegada: com és que no sabia res d’ella?

Chez jolie coiffure
Rosine Mfetgo Mbakam, Bèlgica, 2018. 71′. VOSC.

Una perruqueria és l’espai escollit per la directora per enregistrar, amb una habilitat i respecte absolut, les converses sobre les expectatives d’unes dones migrants al bell mig d’un barri de Brussel·les. De la mà de Sabine, vinguda del Camerun després d’haver estat en règim de semi esclavatge al Líban, el film ens fa entrar en aquest petit espai de vuit metres quadrats on ella i les altres perruqueres treballen entre 13 i 14 hores de manera clandestina a l’espera que es regularitzi la seva situació sota l’amenaça de l’expulsió i la curiositat dels turistes.

Tallers
Recomanats per a públic general

Models femenins als films de ciència ficció

La ciència ficció permet terrenys narratius on l’especulació que ofereix reflexions sobre els models socials del món contemporani. En aquest taller proposem una passejada pels arquetips femenins que ha projectat la ciència ficció cinematogràfica per analitzar-ne la seva relació amb el rols socials.

El cos com a missatge: dissidències audiovisuals feministes

Algunes de les pràctiques cinematogràfiques dissidents més emblemàtiques pel que fa a la representació dels cossos de les dones. En aquest taller fem una revisió de les contribucions d’algunes dones directores a la història del cinema. Pioneres i transgressores, quines han estat les seves aportacions a les representacions de les dones?

Reflexions cinematogràfiques del treball femení

Visionarem conjuntament una sèrie de fragments de la història del cinema on es reflecteixen treballs realitzats per dones: des de la fàbrica fins a la casa o les cures de les persones. Partint d’aquests exemples, es proposaran dinàmiques de reflexió, debat i comentari.

Cinefòrums
Recomanats per a públic escolar

El vent entre les canyes (Cicle inicial de primària)
Anaïs Sorrenino, Arnaud Demuynck i altres, França, Bèlgica i Suïssa, 2017, 62 min.

La divertida nena que vol jugar a cavallers a Randes i dragó, la bonica amistat entre una princesa i una dragona a La caça del dragó, les boniques estrelles a La nena i la nit, les ganes de ser lliure de l’animaló fantàstic a La unicorn i la lluita per l’alliberació de la tirania a El vent entre les canyes, conformen un programa de curtmetratges que és un meravellós cant a la llibertat.

Al sostre del món (Cicle mitjà de primària)
Rémi Chayé, França-Dinamarca, 2015. 81 minuts.

1882. Sant Petersburg. Sasha, una joveneta de l’aristocràcia russa, ha estat sempre fascinada per la vida aventurera del seu avi, Olukin. Explorador famós, va fer construir un magnífic vaixell trencaglaç, el Davai, que no ha tornat de la seva darrera expedició a la conquesta del Pol Nord. Sasha decideix partir cap al Gran Nord seguint la pista del seu avi per tal de recuperar el famós vaixell.

Ocells de pas (Cicle superior de primària)
Olivier Ringer, Bèlgica-França, 2015. 84′

La Cathy té un pare amb pensades molt curioses: pel seu aniversari, li ha regalat un ou d’ànec amb la intenció que el covi i que després sigui la seva mama. Però, casualment, a qui primer veu el petit ànec en néixer és la Margaux, una amiga de la Cathy que va en cadira de rodes. L’aneguet  l’ha identificat com a mare seva, però els pares no se’n volen fer càrrec. Per protegir i salvar l’ocell, les dues nenes s’escapen i emprenen una aventura de llibertat, un periple en què descobriran molt més sobre elles mateixes que sobre el rescat d’un palmípede.

Aurora (1r i 2n d’ESO)
Emilie Deleuze, França, 2016. 90′. VOSE.

L’Aurora és una noia de tretze anys que mai no està contenta perquè considera que tot li va malament: la seva família no li agrada, l’escola l’avorreix i no vol estudiar. Les seves amigues s’enfaden amb ella, els nois no li fan gaire gràcia i canta en un grup de rock però li fa vergonya actuar davant del públic. Ella creu que es mereix la medalla a l’odi i el mal humor. Però hi ha algunes coses que encara la poden fer somriure.

Espero tu (re)vuelta (3r i 4t d’ESO, batxillerat i CF)
Eliza Capai, Brasil, 2019. 93′. VOSE.

Retrat polifònic del moviment de protesta que va ocupar les escoles de Sao Paulo (Brasil) en demanda d’una educació pública i de qualitat. Protagonitzat per tres dels i les joves que van liderar les lluites estudiantils, el film narra els eixos centrals de la revolta, des de 2013 i fins a l’arribada de Jair Bolsonaro a la presidència. Un film documental que ens apropa als aprenentatges de milers de nois i noies de Brasil per un activisme social i feminista.

Tallers del programa educatiu Construir Mirades
Recomanats per a public escolar

Vull ser com
Autoretrats lliures d’estereotips

Vols ser un cavaller vestit de rosa amb una espasa blava que té el poder de volar? Podem convertir-nos en el personatge que vulguem si anem més enllà dels estereotips que sovint ens mostren els anuncis de joguines i deixem volar la imaginació.

Recomanat per a tots els cicles de primària.

Heroïnes de pel·lícula
Més enllà dels arquetips de gènere

Conèixer heroïnes protagonistes de pel·lícules, les seves aventures, viatges i trifulgues, és una arma poderosa per repensar els rols de gènere. En aquest taller entrarem en contacte amb diversos exemples de protagonistes femenines poderoses i comprendrem els mecanismes de construcció dels personatges fílmics.

Recomanat per a tots els cicles de primària.

Robots, zombis i vampiresses
Ciència ficció i crítica social

Repensarem, en clau de gènere, els rols de les dones en els relats audiovisuals de ciència ficció i la seva vinculació amb la societat actual. Són les vampires, les zombis i les robots espais per reinventar les feminitats cinematogràfiques o papers estereotipats de violència simbòlica?

Recomanat per a ESO, batxillerat i cicles formatius.

Remoure el trap
Creacions musicals no sexistes

El gènere musical del trap ha generat un univers de referències musicals i audiovisuals amb continguts, sovint, explícitament masclistes. El taller proposa una revisió crítica de les narratives del trap i una resposta creativa davant la naturalització de les violències.

Recomanat per a ESO, batxillerat i cicles formatius.

Els tallers i cinefòrums tenen un cost de 185 euros + IVA.
(Si l’activitat es desenvolupa fora de Barcelona, cal afegir-hi el desplaçament)