Dia Internacional de les Dones 8 de març

Per commemorar el 8 de març, Dia Internacional de les Dones, proposem un conjunt d’activitats per tal de promoure el debat i la reflexió al voltant del paper dels mitjans de comunicació en general i el cinema en particular, en relació als drets de les dones.

Proposta d’activitats que comprèn tallers, cinefòrums, conferències, debats i altres programacions a la carta, destinades a:

Ajuntaments, entitats i institucions

Centres educatius: primària, ESO, batxillerat i cicles formatius

Cinefòrums – presentació i col·loqui

Cinefòrums – presentació i col·loqui

Rebel menopause (Menopausa rebel)

Adèle Tulli, França, 2013, 25 minuts

“La menopausa és el començament de la vida!” Thérèse Clerc descriu amb aquestes paraules l’experiència de fer-se gran. Amb 85 anys, aquesta militant i apassionada feminista va posar en marxa La Casa Baba Yaga, un innovador projecte de convivència per a dones de més de 65 anys. Adèle Tulli recull a Rebel Menopause les experiències de les dones que hi viuen i elabora un retrat íntim de Thérèse, una dona que viu la maduresa com “un temps de completa llibertat.”

Paris was a woman  (París era mujer)

Greta Schiller i Andrea Weiss, 1995, Gran Bretanya, 74 minuts

Reconstrucció documental de la comunitat creativa formada per diverses dones que van coincidir a París a principi del segle XX, quan era la capital cultural del món. Greta Schiller ofereix una visió poc coneguda d’aquesta ciutat, situant-hi els trajectes de les escriptores Colette, Gertrud Stein, Djuna Barnes; les pintores Romaine Brooks i Marie Laurencin; les fotògrafes Berenice Abbott i Gisèle Freund, i la periodista Janet Flanner i les editores i llibreteres Sylvia Beach i Adrienne Monnier.

Espace (Espai)

Eléonor Gilbert, França, 2014, 15 minuts

Mitjançant un esquema, una alumna de primària explica en quina mesura el repartiment de  l’espai del pati no correspon amb les expectatives (ni els drets) de les nenes. Malgrat els diversos intents del professorat del centre per reglar la situació i aconseguir que nens i nenes comparteixin espais en igualtat de condicions, aquest problema quotidià, com ens explica l’eloqüent protagonista d’aquest documental, persisteix. La subtilitat d’un problema geopolític ben present a l’espai públic urbà explicat a partir del cor d’un pati d’escola.

Espace (Espai)

Eléonor Gilbert, França, 2014, 15 minuts

Mitjançant un esquema, una alumna de primària explica en quina mesura el repartiment de  l’espai del pati no correspon amb les expectatives (ni els drets) de les nenes. Malgrat els diversos intents del professorat del centre per reglar la situació i aconseguir que nens i nenes comparteixin espais en igualtat de condicions, aquest problema quotidià, com ens explica l’eloqüent protagonista d’aquest documental, persisteix. La subtilitat d’un problema geopolític ben present a l’espai públic urbà explicat a partir del cor d’un pati d’escola.

Xerrades – debat Sessions participatives de reflexió i anàlisi

Tallers Sessions participatives de reflexió i anàlisi

El cos com a missatge (1h)

La violència vers les dones no té només una manifestació física ni psicològica, sinó que també pot ser simbòlica, invisible a simple vista i exercida a través del llenguatge, els costums, i de totes les pràctiques i valors subjacents a la societat patriarcal. En la nostra cultura, de caràcter predominantment visual, la transmissió de valors té lloc, en gran part, a través de les imatges. L’objectiu d’aquest taller és proporcionar eines que permetin fer una anàlisi crítica dels valors que promouen les imatges audiovisuals per entendre quin és el seu paper en el conjunt de pràctiques culturals que resisteixen al masclisme i a la violència que s’exerceix contra les dones.

Des de les pioneres: una altra història del cinema (1h)

Innovació i diversitat en el cinema de les dones a partir de la figura de la primera cineasta de la història: ALICE GUY (1873-1968)

El coneixement del treball de les dones en el camp de la creació cinematogràfica permet confirmar, una vegada més, que les aportacions femenines a la cultura i a l’art han contribuït a fer evolucionar tant els llenguatges com les narratives i les formes de producció.  Així mateix, l’activitat d’algunes de les realitzadores més rellevants i el seu trajecte artístic o professional desmenteixen alguns dels tòpics associats tradicionalment a les dones, com ara la seva poca inclinació envers la tecnologia o d’altres preteses inhabilitats. La conferència és una oportunitat per descobrir les fites més importants aconseguides per les dones en aquest terreny i per treure a la llum quines són les seves aportacions especifiques a l’art cinematogràfic.

El pati és nostre (Primària // 1h)

Una reflexió sobre els espais d’esbarjo en el taller audiovisual a l’aula on veurem conjuntament alguns fragments audiovisuals per tal d’identificar els estereotips de gènere que condicionen els espais de joc i, per tant, quins valors i conductes s’associen als jocs destinats a noies i als jocs destinats a nois.

Vull ser com… (Primària // 2h)

A partir del curtmetratge De petita vull ser reflexionem com les joguines reforcen o contribueixen a superar els estereotips tradicionalment relacionats amb els rols de gènere així com les formes que interpel·len als nens i les nenes. Deixem volar la imaginació per convertir-nos en personatges increïbles i excèntrics.

Aquest taller es realitza amb dues talleristes.

Màscares i miralls (ESO, batxillerat, cicles formatius // 2h)

Un taller on reflexionar sobre l’autorepresentació amb perspectiva de gènere.  Analitzem l’autoretrat com a tècnica per a conèixer i projectar la subjectivitat i el que se’n deriva en els temps d’Internet i xarxes socials. Ampliem el concepte de selfie cap a un espai on experimentar i explorar a través de la fotografia i el cinema.

Enredades en les històries (ESO, batxillerat, cicles formatius // 2h)

Les imatges de la feminitat que ens ofereixen avui en dia els films i les sèries vénen determinades per una tradició cultural concreta, que situa les dones en uns rols i uns valors lligats a la cura, la maternitat, l’exhibició del propi cos,etc. Aquests estereotips, presents en la història de les representacions visuals de les dones, tenen avui plena vigència. A partir de l’anàlisi dels recursos més habituals en la tradició narrativa, aquest taller permet entendre com es configuren aquestes representacions i a quina mirada responen.